Wtorek, 2.4.2024
Name days: Franciszek / Malwina / Władysław
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach

Lubię czytać

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Innowacja pedagogiczna „Lubię czytać”

Założenia innowacji: Główne założenia innowacji dotyczą rozwijania zainteresowań uczniów poprzez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci. Są to założenia  adekwatne do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Jednak, aby innowację zrealizować nie można tylko czytać, trzeba też umieć słuchać czytanego przez dzieci czy dorosłych tekstu, skupić uwagę, słuchać ze zrozumieniem i czytać ze zrozumieniem, wyrabiać nawyki czytelnicze, umieć redagować poprawne wypowiedzi ustne, opowiadać , wyrabiać nawyk korzystania z bibliotek i dbania o książki. Bardzo ważne jest też takie zaplanowanie zadań i działań, aby przyniosły one oczekiwane rezultaty.

Adresaci innowacji: Innowacja „Lubię czytać” jest skierowana w roku szkolnym 2016/2017 do uczniów klasy IIa, IIb, IIc, IId, IIe Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Powstańców Wielkopolskich w Nowych Skalmierzycach z kontynuacją w klasie III w następnym roku szkolnym 2017/2018. Osobami odpowiedzialnymi są autorki innowacji - wychowawczynie klas II: Małgorzata Nowak, Danuta Woźniak, Maria Szwałek, Joanna Marciniak, Iwona Pussak.

Cele ogólne innowacji: Celem innowacji "Lubię czytać" jest rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów, propagowanie czytelnictwa wśród uczniów i rodziców, umiejętność słuchania czytanego tekstu, wzbogacanie słownictwa, wdrażanie do poprawnych wypowiedzi ustnych, uwrażliwienie na piękno literatury dziecięcej, zachęcanie do spędzania czasu wolnego z książką oraz dbałość o książki.

Cele szczegółowe innowacji:

- podniesienie poziomu czytelnictwa i propagowanie go wśród uczniów oraz rodziców,

- wzrost zainteresowań i kompetencji czytelniczych,

- systematyczne czytanie książek,

- doskonalenie techniki czytania głośnego i cichego oraz czytania ze zrozumieniem,

- kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów czytanych przez inne dzieci lub przez osoby dorosłe,

- wzbogacanie zasobu wiedzy uczniów i słownictwa,

- wdrażanie do redagowania poprawnych wypowiedzi ustnych,

- właściwa interpretacja przeczytanych tekstów,

- sukcesywna poprawa jakości pisania i umiejętności ortograficznych,

- poprawa techniki i tempa czytania oraz rozumienia czytanego tekstu,

- nabywanie umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł,

- doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej oraz spostrzegawczości ortograficznej,

- doskonalenie myślenia logicznego oraz przyczynowo - skutkowego,

- rozwijanie wyobraźni,

- kształcenie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej i publicznej,

- wyrabianie nawyku dbania o książki,

- zachęcanie do właściwego spędzania czasu wolnego,

- włączenie rodziców w życie szkoły,

- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom.

Zrealizowane działania: W naszej szkole jest pięć klas drugich, pracujemy w różnych godzinach, dlatego też niektóre z zaplanowanych działań były wykonywane w poszczególnych klasach, inne grupowo oraz wspólnie. Wśród zaplanowanych działań są działania całoroczne, comiesięczne, codzienne. W ciągu minionego półrocza roku szkolnego 2016/2017 zrealizowano następujące zadania i działania:

1.Codzienne rozpoczynanie dnia od czytania – słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela, uczniów, rodziców.

2.Na zebraniach z rodzicami zachęcanie do codziennego czytania dzieciom w domu.

3.Pogadanki na temat wpływu czytelnictwa na rozwój uczniów.

4.Zaprasznie rodziców i pracowników szkoły do klasy i czytanie uczniom.

5.Współpraca z biblioteką szkolną.

6.Spotkanie z autorami tekstów dla dzieci.

7.Udział uczniów w konkursie recytatorskim oraz plastycznym.

8.”Lubię czytać” – prowadzenie kart czytelnika.

9.Czytamy ze zrozumieniem – sprawdzanie rozumienia czytanego tekstu.

10.Obchody w klasach Międzynarodowego Dnia Pluszowego Misia.

11.Scenki dramowe do twórczości dziecięcej.

12.Prezentacja twórczości dziecięcej za pomocą różnych technik plastycznych.

13.Przygotowywanie i prezentacja inscenizacji na apelach, spotkaniach z rodzicami.

14.Prezentacja prac plastycznych, zdjęć związanych z innowacją.

Linki do stron internetowych: Szczegółowe informacje ze zdjęciami, materiały uzupełniające oraz uwzględniające wykonywanie poszczególnych zadań innowacji są dostępne na stronie internetowej naszej szkoły.

http://www.sp.noweskalmierzyce.pl/pl/news/czytaj%C4%85c-rozmawiamy-o-zdrowiu

http://www.sp.noweskalmierzyce.pl/pl/news/marcowe-%C5%9Bwi%C4%99to

http://www.sp.noweskalmierzyce.pl/pl/news/i-p%C3%B3%C5%82rocze-za-nami

http://www.sp.noweskalmierzyce.pl/pl/news/dzie%C5%84-babci-i-dziadka-2

http://www.sp.noweskalmierzyce.pl/pl/news/%C5%9Bwi%C4%85teczne-spotkania-w-klasach-drugich

http://www.sp.noweskalmierzyce.pl/pl/news/dzie%C5%84-pluszowego-misia-0

http://www.sp.noweskalmierzyce.pl/pl/news/z-agnieszk%C4%85-fr%C4%85czek

Galeria zdjęć: Poniżej prezentujemy galerię zdjęć dotyczącą realizacji zadania, którego celem było zapraszanie rodziców do klasy i czytanie dla wszystkich uczniów. Współpraca z rodzicami jest nieodzowna. Dzieci z zainteresowaniem słuchały czytanych tekstów.

M. Nowak, D. Woźniak, M. Szwałek, J. Marciniak, I. Pussak




 W dniu 6 marca uczniowie z klas II spotkali się z panią pielęgniarką w sali gimnastycznej. Ponieważ uczniowie realizują w tym roku innowację pedagogiczną „Lubię czytać”, spotkanie to, z jednej strony było realizacją zadania dotyczącego czytania dzieciom przez dorosłych, a z drugiej strony miało na uwadze realizację zagadnień z bloku tematycznego „W jaki sposób dbamy o zdrowie?”.

     Tym razem dla uczniów czytała pani pielęgniarka Ilona Sworowska. Tekst dotyczył zmiany stylu życia przez chłopca i ogromnej motywacji, którą musiał włożyć w tę zmianę. Dzieci z zainteresowaniem wysłuchały tekstu. Poprzez spotkanie przekonały się, że czytanie dla każdego może być przyjemnością.

     Następnie pani pielęgniarka przypomniała i przekazała uczniom podstawowe zasady dotyczące higieny osobistej, prawidłowego odżywiania się, snu,  kontrolnych wizyt u lekarza, ruchu na świeżym powietrzu. Mamy nadzieję, że dzieci zrozumiały, jak ważne jest dbanie o zdrowy tryb życia i higienę osobistą.

Wychowawcy klas II



Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci - przeczytaj relację z wydarzenia




Galeria Zdjęć