Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 13 września 2012 r., wprowadzono zmiany do Statutu Szkolnego. Istotną zmianą są zasady oceniania zachochowania uczniów w szkole i po za szkołą w trakcie reprezentowania szkoły (np. podczas wycieczek, turniejów, konkursów i zawodów...). Każdy z uczniów zapoznał się z nowymi zasadami na lekcji wychowawczej.
* źródło: http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa43/Koziol_komunikacja_interpersonalna/kolo.jpg
§ 126. Oceniane kategorie zachowań i kryteria punktowe w klasach IV – VI
1. Śródroczną i roczną ocenę z zachowania ustala się według następującej skali:
A. wzorowe;
B. bardzo dobre;
C. dobre;
D. poprawne;
E. nieodpowiednie;
F. naganne.
2. Adekwatnie do skali ocen zachowania przyjmuje się odpowiednią ilość punktów.
3. Każdy uczeń na początku półrocza otrzymuje 90 punktów, które odpowiadają poprawnej ocenie zachowania.
4. Uczeń może w ciągu roku szkolnego otrzymywać punkty dodatnie i/lub ujemne.
A. Punkty dodatnie otrzymuje uczeń, który:
a) pełni funkcje klasowe: do 5 pkt w okresie oceniania,
b) pełni funkcje szkolne : do 10 pkt w okresie oceniania;
c) aktywnie uczestniczy(występuje) w uroczystościach szkolnych: do10 pkt za każdą uroczystość;
d) pracuje na rzecz klasy: do 3 pkt;
e) pracuje na rzecz szkoły: do 5 pkt,
f) bierze udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych i innych :
- szkolnych – do 5 pkt, gminnych do 10 pkt, powiatowych do 10 pkt, rejonowych do 15 pkt, wojewódzkich do 20 pkt (jeśli uzyska od 50% poprawnych odpowiedzi);
g) jest laureatem konkursu
- szkolnego do 5 pkt, gminnego do 10 pkt, powiatowego do 10 pkt, rejonowego do 15 pkt, wojewódzkiego do 15 pkt: (jeśli uzyska od 50% poprawnych odpowiedzi);
h) bierze udział w zawodach sportowych:
- szkolnych – do 5 pkt, gminnych do 10 pkt, powiatowych do 10 pkt, rejonowych do 15 pkt, wojewódzkich do 20 pkt (zależnie od uzyskanego wyniku)
i) jest laureatem zawodów sportowych –
szkolnych – do 5 pkt, gminnych do 10 pkt, powiatowych do 10 pkt, rejonowych do 15 pkt, wojewódzkich do 20 pkt (zależnie od uzyskanego wyniku)
j) nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych i spóźnień: 5 pkt w okresie oceniania;
k) wzorowo wywiązuje się z obowiązków dyżurnego klasy: od 0 do 3pkt
za tydzień;
l) wzorowo wywiązuje się z innych podjętych obowiązków – 3 pkt
ł) systematycznie korzysta z proponowanych form pomocy: do 5 pkt
(raz w okresie oceniania);
B. każdy wychowawca w uzgodnieniu z samorządem klasowym może
przyznać uczniowi dodatkowo do 25 pkt za:
a) zaangażowanie w dodatkowe zajęcia do 5 pkt;
b) udzielanie pomocy koleżeńskiej do 5 pkt;
c) zauważalną poprawę w zachowaniu do 5 pkt;
d) reprezentowanie klasy na forum do 5 pkt;
e) pracę na rzecz klasy i szkoły do 5 pkt.
C. ujemne punkty otrzymuje uczeń, który:
a) przeszkadza w czasie lekcji, a zwrócenie uwagi nie przynosi poprawy: - 5 pkt;
b) arogancko zachowuje się wobec nauczycieli i pracowników
szkoły: - 10 pkt;
c) ignoruje polecenia nauczycieli i pracowników szkoły w szkole
i poza nią: - 10 pkt;
d) zaczepia słownie i przezywa kolegów: - 3pkt;
e) zaczepia fizycznie i wdaje się w bójki (na terenie szkoły i poza nią): - 25pkt;
f) utrudnia wyjaśnienie spraw wychowawczych (wprowadza błąd, nie mówi prawdy): - 3 pkt;
g) używa wulgaryzmów podczas lekcji, przerw, na terenie szkoły lub w drodze do i ze szkoły: - 10 pkt;
h) celowo niszczy mienie szkolne lub społeczne (np. zaśmieca korytarz, boisko, korzysta z łazienki i szatni niezgodnie z przeznaczeniem): - 20 pkt;
i) nie nosi obuwia zmiennego: - 3 pkt każdorazowo
j) ma nieusprawiedliwioną godzinę lekcyjną lub spóźnienie: - 3 pkt (każdorazowo);
* Usprawiedliwienie musi być napisane przez rodzica lub prawnego opiekuna.
k) nie korzysta z proponowanych form pomocy: - 5 pkt
(za półrocze);
l) nieodpowiednio zachowuje się na drodze (przejście do hali
sportowej, wyjścia grupowe) lub przy sklepiku szkolnym oraz podczas wyjazdów grupowych (np. do kina, teatru na basen, itp.): - 10 pkt;
ł) samowolnie opuszcza teren szkoły (np. podczas zajęć
świetlicowych, przerw, lekcji): - 25 pkt;
m) nie wywiązuje się z obowiązku dyżurnego klasy oraz innych podjętych obowiązków: - 5pkt;
n) nie przychodzi w stroju apelowym podczas uroczystości szkolnych
i zaplanowanych uroczystych apeli: - 10 pkt;
* Strój apelowy to biała bluzka lub koszula oraz spódnica lub spodnie w granatowym lub czarnym kolorze.
o) używa telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych
podczas lekcji, przerw lub bez zezwolenia nauczyciela: - 10 pkt;
p) korzysta ze ściąg lub niepytany podpowiada innym uczniom: - 5 pkt;
r) pali papierosy w szkole lub poza nią: - 25 pkt;
s) zachowaniem zagraża bezpieczeństwu własnemu i kolegów:
- 10 pkt;
t) przynosi do szkoły niebezpieczne przedmioty: - 20 pkt;
u) nie przychodzi w ustalonym regulaminowo stroju w dni
powszednie – 3 pkt (każdorazowo)
v) ma makijaż, pomalowane paznokcie lub farbuje włosy: - 20 pkt;
w) posiada używki lub jest pod ich wpływem na terenie szkoły i poza nią – 100pkt
x) w rażący sposób naruszył godność osobistą ucznia, nauczyciela, pracownika szkoły lub dopuścił się „cyberprzemocy”: - 100 pkt.
z) nie przestrzega regulaminów obowiązujących w szkole (np. regulaminu sali komputerowej, biblioteki i czytelni, świetlicy szkolnej, stołówki, boiska, sali gimnastycznej) – 5 pkt każdorazowo
D. Progi punktowe poszczególnych ocen zachowania:
a) wzorowe - 151 pkt i więcej;
b) bardzo dobre – 150 - 121 pkt;
c) dobre – 120 – 91 pkt;
d) poprawne – 90-61
e) nieodpowiednie - 60 - 31 pkt;
f) naganne – 30 pkt i mniej.
E. Liczba punktów wskazujących na niższą niż poprawna ocenę
zachowania wyklucza ucznia z:
a) udziału w dyskotekach szkolnych;
b) udziału w wycieczkach szkolnych, z wyjątkiem wycieczek
dydaktycznych;
c) reprezentowania szkoły na zewnątrz, także w zawodach
sportowych.
*Ostateczną, merytorycznie uzasadnioną, decyzję podejmuje
wychowawca klasy.
F. W przypadku gdy uczeń otrzymał 100 pkt. ujemnych wychowawca klasy informuje w formie pisemnej rodziców ucznia. W przypadku braku poprawy zachowania rodzic przychodzi wraz z uczniem do szkoły i odbywa rozmowę z pedagogiem szkolnym i/lub dyrektorem szkoły oraz wychowawcą klasy (a w przypadku uzasadnionym z nauczycielami uczącymi w szkole).
11. Procedura oceniania zachowania:
1) wychowawca zakłada kartę ucznia, w której znajdują się wszystkie obszary oceniania zachowania;
2) nauczyciele zobowiązani są na bieżąco wpisywać punkty dodatnie
i ujemne;
3) klasyfikacyjną ocenę zachowania ustala wychowawca po uwzględnieniu:
A. punktacji wychowanka;
B. samooceny zainteresowanego ucznia (propozycja oceny);
C. opinii kolegów z klasy (propozycja oceny);
D. propozycji ocen nauczycieli
E. oceny wychowawcy.
4. Uczeń, który otrzymał 180 i więcej punktów ujemnych nie może odrobić więcej niż ilość punktów znajdująca się w progu liczbowym na ocenę poprawną.
5. Uczeń, który naraził zdrowie lub życie innych, dokonał kradzieży lub innego czynu, który jest złamaniem prawa – otrzymuje, bez względu na ilość zebranych punktów ocenę nieodpowiednią lub naganną.