Wtorek, 2.4.2024
Name days: Franciszek / Malwina / Władysław
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach

Nowe zasady - ocena z zachowania

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 13 września 2012 r., wprowadzono zmiany do Statutu Szkolnego. Istotną zmianą są zasady oceniania zachochowania uczniów w szkole i po za szkołą w trakcie reprezentowania szkoły (np. podczas wycieczek, turniejów, konkursów i zawodów...). Każdy z uczniów zapoznał się z nowymi zasadami na lekcji wychowawczej.

* źródło: http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa43/Koziol_komunikacja_interpersonalna/kolo.jpg

§ 126. Oceniane kategorie zachowań i kryteria punktowe w klasach IV – VI

 1. Śródroczną i roczną ocenę z zachowania ustala się według następującej skali:

A. wzorowe;

B. bardzo dobre;

C. dobre;

D. poprawne;

E. nieodpowiednie;

F. naganne.

 2. Adekwatnie do skali ocen zachowania przyjmuje się odpowiednią ilość punktów.

 3.  Każdy uczeń na początku półrocza otrzymuje 90 punktów, które odpowiadają poprawnej ocenie zachowania.

 4.  Uczeń może w ciągu roku szkolnego otrzymywać punkty dodatnie i/lub ujemne.

 A. Punkty dodatnie otrzymuje uczeń, który:

a) pełni funkcje klasowe: do 5 pkt w okresie oceniania,

b) pełni funkcje szkolne : do 10 pkt w okresie oceniania;

c) aktywnie uczestniczy(występuje) w uroczystościach szkolnych: do10 pkt za każdą uroczystość;

d) pracuje na rzecz klasy: do 3 pkt;

e) pracuje na rzecz szkoły: do 5 pkt,

f) bierze udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych i innych :

- szkolnych – do 5 pkt,  gminnych do 10 pkt, powiatowych do 10 pkt, rejonowych do 15 pkt,  wojewódzkich do 20 pkt  (jeśli uzyska od 50% poprawnych odpowiedzi);

g) jest laureatem konkursu

 - szkolnego do 5 pkt, gminnego do 10 pkt, powiatowego do 10 pkt, rejonowego do 15 pkt, wojewódzkiego do 15 pkt: (jeśli uzyska od 50% poprawnych odpowiedzi);

h) bierze udział w zawodach sportowych:

 - szkolnych – do 5 pkt,  gminnych do 10 pkt, powiatowych do 10 pkt, rejonowych do 15 pkt,  wojewódzkich do 20 pkt  (zależnie od uzyskanego wyniku)

i) jest laureatem zawodów sportowych –

 szkolnych – do 5 pkt,  gminnych do 10 pkt, powiatowych do 10 pkt, rejonowych do 15 pkt,  wojewódzkich do 20 pkt  (zależnie od uzyskanego wyniku)

j) nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych i spóźnień: 5 pkt w okresie oceniania;

k) wzorowo wywiązuje się z obowiązków dyżurnego klasy: od 0 do 3pkt

za tydzień;

l) wzorowo wywiązuje się z innych podjętych obowiązków – 3 pkt

ł) systematycznie korzysta z proponowanych form pomocy: do 5 pkt

(raz w okresie oceniania);

B. każdy wychowawca w uzgodnieniu z samorządem klasowym może

przyznać uczniowi dodatkowo do 25 pkt za:

a) zaangażowanie w dodatkowe zajęcia do 5 pkt;

b) udzielanie pomocy koleżeńskiej do 5 pkt;

c) zauważalną poprawę w zachowaniu do 5 pkt;

d) reprezentowanie klasy na forum do 5 pkt;

e) pracę na rzecz klasy i szkoły do 5 pkt.

 C. ujemne punkty otrzymuje uczeń, który:

a) przeszkadza w czasie lekcji, a zwrócenie uwagi nie przynosi poprawy: - 5 pkt;

b) arogancko zachowuje się wobec nauczycieli i pracowników

szkoły: - 10 pkt;

c) ignoruje polecenia nauczycieli i pracowników szkoły w szkole

i poza nią: - 10 pkt;

d) zaczepia słownie i przezywa kolegów: - 3pkt;

e) zaczepia fizycznie i wdaje się w bójki (na terenie szkoły i poza nią): - 25pkt;

f) utrudnia wyjaśnienie spraw wychowawczych (wprowadza błąd, nie mówi prawdy): - 3 pkt;

g) używa wulgaryzmów podczas lekcji, przerw, na terenie szkoły lub w drodze do i ze szkoły: - 10 pkt;

h) celowo niszczy mienie szkolne lub społeczne (np. zaśmieca korytarz, boisko, korzysta z łazienki i szatni niezgodnie z przeznaczeniem): - 20 pkt;

i) nie nosi obuwia zmiennego: - 3 pkt każdorazowo

j) ma nieusprawiedliwioną godzinę lekcyjną lub spóźnienie: - 3 pkt (każdorazowo);

* Usprawiedliwienie musi być napisane przez rodzica lub prawnego opiekuna.

k) nie korzysta z proponowanych form pomocy: - 5 pkt

(za półrocze);

l) nieodpowiednio zachowuje się na drodze (przejście do hali

sportowej, wyjścia grupowe) lub przy sklepiku szkolnym oraz podczas wyjazdów grupowych (np. do kina, teatru na basen, itp.): - 10 pkt;

ł) samowolnie opuszcza teren szkoły (np. podczas zajęć

świetlicowych, przerw, lekcji): - 25 pkt;

m) nie wywiązuje się z obowiązku dyżurnego klasy oraz innych podjętych obowiązków: - 5pkt;

n) nie przychodzi w stroju apelowym podczas uroczystości szkolnych

i zaplanowanych uroczystych apeli: - 10 pkt;

* Strój apelowy to biała bluzka lub koszula oraz spódnica lub spodnie w granatowym lub czarnym kolorze.

o) używa telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych

podczas lekcji, przerw lub bez zezwolenia nauczyciela: - 10 pkt;

p) korzysta ze ściąg lub niepytany podpowiada innym uczniom: - 5 pkt;

r) pali papierosy w szkole lub poza nią: - 25 pkt;

s) zachowaniem zagraża bezpieczeństwu własnemu i kolegów:

- 10 pkt;

t) przynosi do szkoły niebezpieczne przedmioty: - 20 pkt;

u) nie przychodzi w ustalonym regulaminowo stroju w dni

powszednie – 3 pkt (każdorazowo)

v) ma makijaż, pomalowane paznokcie lub farbuje włosy: - 20 pkt;

w) posiada używki lub jest pod ich wpływem na terenie szkoły i poza nią – 100pkt

 x) w rażący sposób naruszył godność osobistą ucznia, nauczyciela, pracownika szkoły lub dopuścił się „cyberprzemocy”: - 100 pkt.

z) nie przestrzega regulaminów obowiązujących w szkole (np. regulaminu sali komputerowej, biblioteki i czytelni, świetlicy szkolnej, stołówki, boiska, sali gimnastycznej) – 5 pkt każdorazowo

 D. Progi punktowe poszczególnych ocen zachowania:

a) wzorowe - 151 pkt i więcej;

b) bardzo dobre – 150 - 121 pkt;

c) dobre – 120 – 91 pkt;

d) poprawne – 90-61

e) nieodpowiednie - 60 - 31 pkt;

f) naganne – 30 pkt i mniej.

 E. Liczba punktów wskazujących na niższą niż poprawna ocenę

zachowania wyklucza ucznia z:

a) udziału w dyskotekach szkolnych;

b) udziału w wycieczkach szkolnych, z wyjątkiem wycieczek

dydaktycznych;

c) reprezentowania szkoły na zewnątrz, także w zawodach

sportowych.

*Ostateczną, merytorycznie uzasadnioną, decyzję podejmuje

wychowawca klasy.

 F. W przypadku gdy  uczeń otrzymał 100 pkt. ujemnych wychowawca klasy informuje w formie pisemnej rodziców ucznia. W przypadku braku poprawy zachowania rodzic przychodzi wraz z uczniem do szkoły i odbywa rozmowę z  pedagogiem szkolnym i/lub dyrektorem szkoły oraz wychowawcą klasy (a w przypadku uzasadnionym z nauczycielami uczącymi w szkole).

 11. Procedura oceniania zachowania:

1) wychowawca zakłada kartę ucznia, w której znajdują się wszystkie obszary oceniania zachowania;

2) nauczyciele zobowiązani są na bieżąco wpisywać punkty dodatnie

i ujemne;

3) klasyfikacyjną ocenę zachowania ustala wychowawca po uwzględnieniu:

A. punktacji wychowanka;

B. samooceny zainteresowanego ucznia (propozycja oceny);

C. opinii kolegów z klasy (propozycja oceny);

D. propozycji ocen nauczycieli

E. oceny wychowawcy.

 4. Uczeń, który otrzymał 180 i więcej punktów ujemnych nie może odrobić więcej niż ilość punktów znajdująca się w progu liczbowym na ocenę poprawną.

5. Uczeń, który naraził zdrowie lub życie innych, dokonał kradzieży lub innego czynu, który jest złamaniem prawa – otrzymuje, bez względu na ilość zebranych  punktów ocenę nieodpowiednią lub naganną.

Galeria Zdjęć